بک گراند پارالاکس

پرونده‌ی سیگوررُش

photo_2017-04-06_11-36-11
نیم پرونده‌ی Hessless
۱۰ تیر , ۱۳۹۶
Scout-shakhes
پرونده‌ی اسکوت نیبلت
۲۵ فروردین , ۱۳۹۶
 

سیگوررُش


وایکینگ های آرام

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در اوایل سال 1994 سه جوانِ ایسلندی که کمتر از بیست سال سن داشتند؛ در شهرِ پایتخت ریکَویک تصمیم به ایجاد یک گروه موسیقی گرفتند. آن سه جوان: یُنسی (یُنسور پِرکِشون)، خواننده و گیتاریست و کیبوردیست، گِئورگ، بیسیست و پیانیست و نوازنده‌ی گلوکِنشپیِل و آگوست نوازنده‌ی درام و پرکاشن، بودند. یُنسی که یک چشمِ نابینا داشت، پرکار‌ترین و تاثیرگذار‌ترین عضو گروه بود. این سه، نامِ گروه خود را از اسمِ خواهرِ کوچک یُنسی که هنوز ده روزش نشده بود، برداشتند: Sigur Rós که در ایسلندی به معنای رُزِ پیروزی است.
طرح روی جلد نخستین آلبوم سیگوررش، تحت عنوان Von
آلبوم اول سیگوررُش، Von به معنای امید که در سال 1997 منتشر شد؛ با اینکه شباهت زیادی با آثار بعدیشان ندارد؛ اما فضای تجربی و اتمسفریکِ ویژه‌اش نشان دهنده‌ی شیوه‌ی تجربی، ماجراجویانه و نوِ این جوانان است. آن‌ها که بر رویِ این آلبوم سه سال کار کرده بودند؛ به شیوه‌ی خاص و غریبی در موسیقی رسیدند. فُرمی جادویی که بدون اهمیت بخشیدن به ساز و کلام، فضایی داستان‌گو، پرحس و تاثیر‌گذار می‌آفریند. این فرم در آلبوم‌های بعدی آن‌ها به تکامل رسید و الهام دهنده‌ی گروه‌های بسیاری در جهان و به‌ خصوص در ایسلند شد.
طرح روی جلدِ آلبوم یک شروع جدید
در سال 1998 سیگوررُش با اضافه کردنِ کیارتان سوینسونِ کیبوردیست، ضبط آلبوم بعدی خود را شروع کرد. Ágætis byrjun یک شروع جدید با وجود ساختارشکنی‌های نو و عجیب در موسیقی و آواز و همچنین باوجود آهنگ‌های طولانی که گاها از ده دقیقه فراتر می‌روند؛ موفقیتی بزرگ برای سیگوررُش به همراه آورد و آوازه‌ی گروه را به خارج از مرز‌های ایسلند برد. نامِ آلبوم از جمله‌ی یکی از دوستان یُنسی می‌آید که با شنیدن آهنگ در استودیو گفت: این یک شروع جدیده! نکته‌ی جالب این‌که، از این آلبوم یُنسی زبانی به نام وُنلِسکا می‌سازد و از این زبان که هیچ معنای مشخصی در زبان‌های جهان ندارد در آواز‌هایش استفاده می‌کند.
در سال ٢٠٠٠ پس از این‌که اُری، جایگزینِ آگوستِ درامر شد؛ سیگوررُش در چند پروژه‌ با گروه‌های تاثیرگذار و قدرتمندی مثل Godspeed You! Black Emperor در کانادا و Radiohead در انگلستان مشارکت کرد. تام یورک رهبر گروه ریدیوهد نقش زیادی در شناخته شدن سیگوررُش در اروپا و آمریکا داشت. از ابتدای سال ٢٠٠١ گروه سیگوررُش کار بر روی آلبوم سوم خود را شروع کرد. این آلبوم با نامِ ( ) و با همکاری گروهِ ایسلندی Amiina (که اعضای جوانِ آن سازهای مختلفی می‌نوازند و به موسیقی مینیمال و آمبینت خود شهرت دارند) در سال ٢٠٠٢ منتشر شد. این آلبوم که شامل ٨ آهنگ بی نام بود، تجربه‌گرایی سیگوررُش را به مرز‌های جدیدی برد. گرچه این آلبومِ بی‌ترانه و بی‌نام، موفقیت‌های آلبوم قبلی را تکرار نکرد اما به مرور زمان اهمیت، محبوبیت و تاثیر‌گذاری خاصی بدست آورد.
 
 
در سالِ ٢٠٠٠ گروه سیگوررُش، الهام گرفته از افسانه‌ای ایسلندی، اثری برای یک ارکستر ٦٠ نفره ساخت؛ که برای بارِ نخست در Barbica Center لندن اجرا شد. سیگوررُش بار دیگر با ریدیوهد در سال ٢٠٠٣ پروژه‌ی مشترکی ساخت. یک پروژه‌ی موسیقیایی به نامِ Split Sides که برای رقص‌آرایِ معروفِ آمریکایی مِرس کانیگهام Merce Cunnigham ساخته شد.
قطعه ای که سیگوررُش با الهام گرفتن از افسانه‌ای ایسلندی، برای یک ارکستر ٦٠ نفره ساخت. (Sigur Rós - Ára Bátur (at Abbey Road Studios
 
 
قسمت کوتاهی از پروژه ى رقص: Split Sides - Sigur Rós
 
 
در سال ٢٠٠٥ آلبوم چهارم سیگوررُش، به نامِ Takk... به معنایِ ممنون بار دیگر با همکاریِ گروه Amiina و پس از حدود دوسال کار، منتشر شد. این آلبوم که گامی جدید برای سیگوررُش بود نسبت به آلبوم قبل، ارکسترال‌تر و به همراه آوازهای با معنا و قابل ترجمه ساخته‌ شد. به همین دلیل هم بزرگ‌ترین موفقیت گروه از نظر فروش و جلب مخاطب به خصوص در آمریکا و بریتانیا محسوب می شود. گروه در همین سال و سال بعد توری بلند مدت در جهان و به خصوص آمریکای شمالی آغاز کرد. در پایان این تور، سیگوررُش در مکان‌های مختلف ایسلند (که شامل مکان‌هایی در طبیعت خاص ایسلند می‌شد) تعدادی کنسرت غافلگیر کننده و رایگان برگزار کرد. از این سری کنسرت‌ها فیلمی مستند به نامِ Heima بازگشت به خانه ساخته شد.
در سال ٢٠٠٨، سیگوروش سه سال پس از آلبوم چهارم خود، آلبومی به نامِ Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust با وزوزی در گوش‌هایم بی‌پایان می‌نوازیم منتشر کرد. در همان سال، آن‌ها تورِ جهانی دیگری شروع کردند که از ایسلند و با بیورک Björk در اعتراض به آسیب رسانیِ صنعت به محیط زیست شروع شد. در سال ٢٠١١ سیگوررُش نخستین آلبوم زنده‌ی خود با نامِ Inni را که حاصل تور‌های مختلف گروه از سال ٢٠٠٨ بود را منتشر کرد.
سیگوررُش در سال ٢٠١٢ آلبوم ششم خود به نامِ Valtari غلتان یا غلتنده را منتشر کرد. این آلبوم با فضای اتمسفریکِ غنیِ خود سرشار از حس‌هایی عمیق و متناقض است. سرشار از سیاهی و نور، غم و امید، عشق و مرگ.
سال ٢٠١٢ کیارتان سوینسون گروه را ترک کرد تا بار دیگر گروه با سه عضو ابتدایی خود راهش را ادامه دهد. سال بعد، سیگوررُش آلبوم ششم (و تا به امروز آخر) خود را به نامِ Kveikur فتیله منتشر کرد که ویژگیِ تند و ریتمیک سبکِ گروه را برجسته کرد. در طی این سال‌ها موسیقی سیگوروش تاثیر گسترده‌ای بر موسیقی پُست راک گذاشته است و می‌توان گفت امروز سیگوررُش به عنوانِ یکی از مطرح‌ترین و تاثیرگذارترین گروه‌های پست راک و آمبینت در دنیا شناخته می‌شود.
پایانِ پرونده "سیگوررُش" وایگینگ های آرام
سردبير اين پرونده: حمید صالحی
با همكارى اميرحسين نوروزى و حسین جندقی
تهیه شده در گروه هنری فیل