بک گراند پارالاکس

پرونده‌ی فرانتس لیست

Untitled-1
پرونده‌ی نیکولو پاگانینی
۲۴ اسفند , ۱۳۹۵
shakhes
پرونده‌ی فرانسیسکو تارگا
۱۰ اسفند , ۱۳۹۵
 

فرانتس لیست

پیانیست، کشیش، عاشق!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اكتبر سال ١٨١١ بود كه فرزند آدام و ماريا آنا ليست در يكى از دورافتاده‌ترين دهكده‌هاى مجارستان به اسم رادينگ به دنيا آمد و دوران كودكى خود را در بزرگترين خانه‌ى رادينگ سپرى كرد.
دوران كودكى پدر فرانتسِ كوچك، پيشكارِ خانواده‌ی استرهاتسى(از بزرگترين خانواده‌هاى مجارستان) بود و بدليل فعاليت خوبش به ايزن اشتات مقر اصلى خاندان استرهاتسى فراخوانده شد.* به نظر مى‌رسد آدام ليست نيز اگر شرايط مالى خوبی برایش فراهم مى‌بود موسيقيدانى برجسته مى‌شد. اما پسر بعدها روياى پدر را به واقعيت بدل مى‌كند. فرانتسِ كوچك به‌ندرت در بازي‌هاى كودكانه شركت مى‌كرد و كودكی سخت مريض بود تا آنجا كه در ٣ سالگى با فکر این‌که مرده است؛ برايش تابوت سفارش داده بودند. در شش سالگى گوش به كنسرتويى از فرديناند رِيس داد كه پدرش با پيانو اجرا مى‌كرد و همان شب با آنكه نمى‌دانست چه مى‌خواند آن را اجرا كرد. اين اولين نشانه‌ى نبوغ در فرانتس بود. با اصرارى كه به يادگيرى پيانو داشت در شش سالگى نخستین درس‌هاى پيانو را از پدرش فراگرفت. بزودى شروع به بداهه نوازى و نوشتن ملودى‌هاى ابداعى خودش كرد و شهرتِ نبوغش زبان زد شد. يك نوازنده‌ى نابيناى فلوت به نام بارون براون، فرانتس كوچك را در كنسرت بعدى خود روى صحنه آورد و او كنسرتوى مشكل رِيس در مى بمل-مينور را با موفقيت اجرا كرد و آوازه‌اش در سرتاسر كشور پيچيد. آدام وقت را از دست نداد، آنچه كه برايش به تحقق نپيوسته بود بايد توسط پسرش عملى مى‌شد. كنسرت بعدى فرانتس در قصر پرس بورگِ خانواده‌ی استرهاتسى باعث شد تا پنج کُنتِ ثروتمند پولى را كه براى ادامه تعليم فرانتس ضرورت داشت فراهم كنند. آدام ليست آنقدر در تعليم پسرش و موزيسين شدن او اصرار داشت كه از كار خود استعفا داد و تمام زندگى آينده‌ی خود را صرف تعليم و تربيت پسرش فرانتس كرد.
*يوزف هايدن موسيقيدان برجسته نيز حدود ٣٠ سال رهبرىِ اركسترِ خاندان استرهاتسى را بر‌عهده داشت.
نشانه‌هاى نبوغ
فرانتس ليست، شانس شاگردى كارل چرنى كه از برجسته‌ترين نوازنده‌هاى پيانوى تاريخ بود را داشت و همين‌طور درس تئورى موسيقى را از آنتونیو ساليرى كه سالهاى پايانى عمر خود را سپرى مى‌كرد فرا‌گرفت. چرنى آنچنان شيفته‌ى ليستِ جوان شد كه همه‌ى مبلغ دستمزد آموزش او را پس فرستاد و آموزش به او را چون موهبتى دانست. فرانتس جوان بيشتر در شب نشينى‌ها به اجراى موسيقى مى‌پرداخت و پس از آن بود كه در روز اول دسامبر ١٨٢٢ اولين كنسرت عمومى‌اش را با چنان موفقيتى اجرا كرد كه نظر استادِ بزرگ را براى ديدن اجرايش به خود جلب كرد!
ادای احترامِ فرانتس لیست به استادِ بزرگ لودويگ وان بتهوون
بتهوون و ليست
استادِ بزرگ بتهوون پس از شنيدن اجراى پسرك فرانتس روى صحنه مى‌رود و در حالى كه به شدت تحت تاثير اجراى او قرار گرفته بود پيشانى اين پيانيست ١٢ ساله را می‌بوسد. درآينده اى نه چندان دور، در سال ١٨٤٥ در بُن براى جشن پرده بردارى از پيكره‌ى لودويگ وان بتهوون، ليست خبردار مى‌شود كه نتوانسته‌اند مبلغ مورد نياز را تامين كنند، او اين امر را ننگ تلقى مى‌كند و سهم قابل توجهى از هزينه را بر عهده مى‌گيرد. فرانتس در تمام اروپا شهرت پيدا كرد. درآمد كنسرت‌هاى فرانتس بسيار زياد بود، آدام ليست تصميم مى‌گيرد فرانتس را به پاريس ببرد تا موقعيتِ يادگيرى بيشترى نسبت به وين براى او فراهم شود.
مجسمه های فرانتس لیست بوداپِست
بهترین پیانیست
فرانتس ليست به عنوان شخصيتى معروف، وارد پاريس مى‌شود. تيتر يكى از روزنامه‌هاى آن روز پاريس اين بود:
موتسارت جديدى براى ما ظهور كرده است
بدين ترتيب بود كه فرانتس ليست از مجارِ آلمانى زبان، به فرانسوى اصيلى تبديل شد. دليل اصلى مهاجرت فرانتس به پاريس، تحصيل او در آهنگسازى بود، ولى به دليل فرانسوى نبودن ليست؛ به او اجازه‌ی ورود به كنسرواتوار داده نشد. در واقع عدم ورود به كنسواتوار براى فرانتس ناكامى محسوب نمى‌شد زيرا باعث شد تئورى موسيقى را نزد فرديناندو پِر رهبر اركستر و آهنگساز نامى ايتاليايى و در ادامه نزد آنتوان رايشا كه اهل چكسلواكى بود، فرا بگيرد. فرانتس جوان كنسرت‌هاى متعددى را يكى پس از ديگرى در اپرا-تئاتر سلطنتى برگزار كرد و با علاقه‌اى بيش از پيش به راه خود ادامه داد، تصويرهايش در ويترين مغازه‌ها به نمايش گذاشته شده بود و درآمد بسيار زيادى پيدا كرده بود و تا آنجا پيش رفته بود كه در حضور ژرژ پنجم (پادشاه انگلستان) اجراى موفقى داشت و او به فرانتس لقب بهترين پيانيست را داده بود.
گرايش به مذهب و مرگ پدر
فرانتس نه تنها به خاطر سفرهاى متعدد واجراى كنسرتها از پا درآمده بود، بلكه گرفتار مشكلات روحی ناشی از سنين بلوغ نيز شده بود. در این دوران، اولين بحران هاى مذهبيش راه خود را باز كردند. فرانتس به تدریج پوچى سفرهاى دائمى و نمايشهای تمام وقت را احساس كرد. او عليه عوام فريبى نوازندگان چيره دست قد علم کرد (و این آخرين بار نبود) و خموده و بد اخلاق شد. چیزی نگذشت که تسلى خاطر را در كليسا يافت و به همراه پدرش تقريبا هر روز در مراسم مذهبى حضور پيدا مى كرد و اين تا آنجا ادامه پيدا كرد كه فرانتس علاقه اش براى كشيش شدن را با پدر در ميان گذاشت و با مخالفت شديد پدرش روبرو شد، آدام با بيان اينكه او به هنر تعلق دارد نه كليسا، خواندن تمامى متون مذهبى را براى او ممنوع كرد.
اما ديرى نپاييد كه پدرش آدام ليست بر اثر ناراحتى معده بطور ناگهانى از دنيا رفت و فرانتس جوان با تمامى خامى و جوانى اش تنها ماند. فرانتس پدر را به خاك سپرد و در پاريس مشغول تدريس پيانو شد.
فرانتس ليست پس از فوت پدر مشغول به تدريس پيانو شد و شهرتش خيلى زود شاگردان زيادى برايش به ارمغان آورد كه يكى از اين شاگردها كارولينه دوسنت كريك بود، دخترى ١٧ ساله و تنها فرزند كنت دو سنت كريك وزير كشور. تدريس به كارولينه يكسره به درازا مى كشيد و اين دو در عشقى پاك غوطه ور مى شدند، ليست توسط كارولينه زيبايي هاى ادبيات را كشف كرد و اين تمايل دو جانبه تا آنجا ادامه پيدا كرد كه با مخالفت كنت روبرو شد! به همان علت قديمى، اختلاف طبقاتى. اين تحقير پيانيست جوان را شديدا متزلزل كرد تا آنجا كه ليست دوباره به اين فكر افتاد كه ترك دنيا كند و كشيش شود اما اينبار مادرش مانع او شد. پس از آن فرانتسِ جوان دچار بى تفاوتى شديدى شد و تدريس را رها كرد. زمان زيادى از ديد عموم پنهان ماند و در تنهايى و غم غرق شد، تا اين حد كه حتى اسمش در ليست افراد سرشناس فوت شده قرار گرفت. اما او دوباره روحيه اش را بدست آورد و با ولع شروع به خواندن كتاب كرد تا كمبودهايش در علم را جبران كند. ادبيات فرانسه را آموخت. با آموزه هاى ولتر، شاتو بريان، پاسكال، كانت، مونتنين، هوگو، روسو و... آشنا شد و حتى براى زمان كوتاهى در حدود سال ١٨٣٠ انقلابى شد و تا آنجا پيش رفت كه طرحى براى سمفونى انقلاب ريخت، اما اين سمفونى در حد طرح باقى ماند. او تا سال ١٨٣٠ آهنگهاى زيادى ساخته است اما اتودها و تمرينات ٤٨گانه در گام هاى ماژور و مينور كه فقط ١٢ تاى آنها كامل ساخته شده اند قابل توجه هستند كه گويا بر اساس پرلودها و فوگ هاى ٤٨گانه يوهان سباستين باخ شكل گرفته اند.
پاگانينى و ليست
نيكولو پاگانينى* در سال ١٨٢٨ تور بزرگ كنسرت‌هاى خود را از شهر وين آغاز مى‌كند و در سال ١٨٣٤ در شهر پاريس به پايان مى‌رساند. طى همين اجراها بود كه ليست براى نخستین بار اجراىِ پاگانينى را ديد و شنيد! كنسرت پاگانينى برايش الهام‌بخش بود و برای یکی از دوستانش در نامه ای نوشت:
چه مردى، چه ويولنى و چه هنرمندى! آه خداى من، در اين چهار رديف سيم ويولن چه رنجى، چه مصيبتى و چه شكنجه‌اى نهفته است! بيان او و نحوه‌ی سخن پردازيش و سرانجام، روحش!
تنها، تكنيكِ عالىِ پاگانينى نبود كه باعث تحسين عميق ليست شد، بلكه تاثيرى كه نوازنده‌ی نابغه ويولن با كمك ساز از تكنيكش به‌جا مى‌گذاشت براى ليست تحسين برانگيز بود. ليست خيلى زود متوجه شباهت استعدادهاى ذاتى خودش با پاگانينى شد، هدف تعيين شده بود: بايد به پاگانينى‌اى تبديل مى‌شد براى پيانو. او در اين دوران شدیدا به مطالعه مى‌پرداخت و روزانه چندين ساعت مشغول تمرينات سخت و نفس گير پيانو بود و در همين دوران بود كه به دوستى مى‌نويسد:
اگر ديوانه نشوم يك هنرمند در من خواهى يافت! بله، هنرمندى به همان شكل كه امروزه بايد باشد و تو آرزويش را دارى.
یکی از شناخته‌ شده‌ترین آثار فرانتس لیست، راپسودیِ* مجارِ شماره‌ی ۲ است. در ادامه اجرای ارکسترال و اجرای سولویِ** پیانویِ این اثر را می‌شنویم.
*راپسودی قطعه‌ای است با فرمِ نامعین که برای موسیقیِ سازی تصنیف شده و عموما حال و هوایی شور‌انگیز دارد.
**سولو: به قطعه‌ای که برای یک ساز یا آوازِ تنها نوشته شده باشد سولو می‌گویند. و به نوازنده‌ای که به تنهایی به اجرای قطعه‌ای بپردازد سولیست گفته می‌شود.
فرانتس لیست در سِنینِ مختلف
كُنتس و جوان دلباخته
كنتس مارى زيبايى فريبنده‌اى داشت و دخترِ يك كنتِ فرانسوى بود. مارى در جوانى با كنت دآگو ازدواج كرده بود كه مردى خسته كننده بود اما به او آزادى عمل و امكانات براى رسيدگى به عقايد روشنفكرانه و سالن‌هايش را مى‌داد. فرانتس و مارى كه دلباخته‌ى هم شده بودند از پاريس مى‌گريزند و سال‌هاى آينده را در نقاط مختلف ايتاليا و سوئيس مى‌گذرانند. ليست در اين سال‌ها در كنار تصنيفات خود يك سرى نسخه بردارى براى سازهاى ديگر كرد و فانتزى‌هايى بر اساس آثار ساير آهنگسازان تدوين نمود. در نسخه برداري‌ها از آثار برليوز، مندلسون، شوبرت، بتهوون، روسينى و ديگر بزرگان موسيقى، تكنيكى را بسط و گسترش داد كه تاثير آن تا به امروز باقى است. در عين حال ليست به سبك و اسلوبى همت گماشت به‌نام فانتزى يا بيان تمثيلى كه بر اساس يك اثر موجود-غالبا يك اپرا- استوار است.
اوايل سال ١٨٣٦ بود كه ليست مجبور شد براى حفظ عنوان سلطان پيانو كه زيگموند تالبرگ نوازنده‌ى چيره دست پيانو، آن را به خطر انداخته بود به پاريس سفر كند و در آنجا قطعاتی را با پیانو بنوازد. هكتور برليوز که در این اجرای لیست حضور داشت در نامه ای به دوستش نوشت: اين يك مكتب بزرگ جديد براى نوازندگى پيانو است! از امروز از ليست به عنوان يك آهنگساز انتظار هر چيزى را مى توان داشت!. پس از آن ليست و مارى به ايتاليا سفر كردند و آنجا بود كه كوزيما دختر دوم آنها كه همسر آينده‌ى ريشارد واگنر بود به دنيا آمد. ليست براى اجراى كنسرت‌هايش به شهرهاى مختلف رفت و با استقبال روبرو شد و در خلال همين دورى روابط او با مارى به سردى گراييد تا آنجا كه در سال ١٨٤٥ كاملا به جدايى كشيد.
از چپ به راست: کوزیما لیست دخترِ لیست، همسرِ واگنر، ریشارد واگنر، فرانتس لیست، دستیارِ لیست
سلطان پيانو به زادگاهش برمى‌گردد

ليست در سال ١٨٦٨، بيست سال پس از كناره ‌گيرى به عنوان سلطان نوازندگان پيانو، مى‌نويسد: اين نشخوار دائمِ چيزهاى يكنواخت، در زندگى شغلى يك نوازنده‌ى چيره دست، چه نياز زننده‌اى است! دفعاتى كه به تكرار مكررات مجبور نشده‌ام، چند بار بوده است؟
اين كناره گيرى او در تاريخ موسيقى بى‌نظير است: يك نوازنده‌ى چيره دستِ مورد ستايش كه سير ترقى‌اش افسانه‌وار موفق است آن را ناگهان قطع مى‌كند و هرگز از سر نمى‌گيرد. او در واقع اين عمل را در اوج شهرت انجام مى‌دهد. از آن پس فرانتس ليست به‌ندرت در حضور جمع پيانو مى‌نوازد و هرگز دوباره يك كنسرت كامل را به تنهايى برگزار نمى‌كند.
در اين تصميم گيرى او احتمالا لحظه‌ها و سنجش‌هاى هنرى و شخصى گوناگونى نقش داشته است. هنرمند ٣٧ ساله در حقيقت سرانجام از هياهو، صف مشتاقان مشعل به دست، تعظيم و تكريم‌ها، ضيافت‌ها و تا حدودی حتى از ماجراهاى عشقى سير شده بود. به طور يقين آنچه او را متاسف كرده بود زندگى دائما در سفر يك نوازنده چيره دست پيانو بود، نه تكرارهاى اجبارى يك يا ديگر قطعات باشكوه.
ليست در بازگشت به زادگاهش(مجارستان) با استقبال زيادى روبرو مى‌شود. او درآمد بسيارى از اجراهايش را براى سيل زدگان يا فقرا صرف مى‌كرد. ليست حامى كاملى براى ريشارد واگنر بود و بدون هيچ چشم داشتى مقدار زيادى از هزينه‌هاى زندگى واگنر را بر عهده گرفته بود.
فرانتس ليست مطالعه‌ی عميقى درباره موسيقى‌هاى قبل از خودش داشت و موسيقى مذهبى و آوازهاى گريگوريايى را بسيار خوب مى‌شناخت. او علاقه‌ی بسيار زيادى به رهبرى گروه كُرِ كليساى واتيكان داشت اما از آنجا كه رهبر گروه كُرِ واتيكان حتما بايد كشيش مى‌بود هيچوقت نتوانست به اين خواسته‌اش دست پيدا كند.
تاثیر لیست بر هنرمندان دنیا و آثار هنری ایشان بسیار زیاد است. از جمله‌ی این تاثیرات، انیمیشن تام و جری هست که بر اساس اثر نبوغ آمیزِ فرانتس لیست راپسودی مجار شماره۲ ساخته شده و یا می‌توانیم به فیلمِ Eyes Wide Shut ساخته‌ی نابغه‌‌ی سینما، استنلی کوبریک اشاره کنیم که گستردگی تاثیرات فرانتس بر هنرمندان در دنیا را نشان می‌دهد.
در ادامه انیمیشن تام و جری را می‌بینیم و قطعه ی ابرهای خاکستری که در فیلم کوبریک مورد استفاده قرار گرفته است را، با اجرای آندره لاپلانته، پیانیستِ کانادایی -که به اجراهای بی‌نظیرش از آثار لیست مشهور است- می‌شنویم.
تام و جری راپسودی مجار شماره۲ فرانتس لیست را اجرا می کنند
 
 
تابلویی تحت عنوان نبرد هون ها اثر ویلهلم فون کولباخ که بعد ها الهام بخش یکی از پوئم سمفونی های لیست گردید.
شاهكارهايى از وايمار
فرانتس ليست آفریننده‌ی فرمِ موسيقیاییِ پوئم سمفونيك يا همان اشعارِ سمفونيایی است، او از دوست خود هكتور برليوز بسيار تاثير پذيرفته است. به ویژه از اثر فوق‌العاده‌ى برليوز، يعنى سمفونى فانتاستيك.با این حال، ليست بر اساس ايده‌ها و با تاثير‌های روحى خود، آهنگ مى‌ساخت. او، طیِ ١٠ سالى كه در وايمار به سر مى‌برد؛ آثارِ بسياری تصنيف كرد و بيشتر آن‌ها اولين بار توسط خودش اجرا شدند. او گرانرمِس را در سال ١٨٥٦ براى گشایشِ كليساى بزرگ شهر گرانر در مجارستان تصنيف كرد كه اجراى آن به ابزارهای کلانِ نمايشى نیاز داشت.
ليست دوران وايمار را اوج قدرت و خلاقيت خود مى‌دانست. آثارى مانند: اشعار سمفونيك اُرفه، پرومته، تاسو، ايده‌آل‌ها، سمفونى فائوست، راپسودى مجار براى پيانو و اركستر، دو كنسرتو پيانو، سونات‌هاى پيانو، رقص مرگ براى پيانو و اركستر و بسيارى ساخته‌هاى ديگرِ او، نشان دهنده‌ى نبوغ و خلاقيتى بزرگ هستند كه تا لحظه‌های پايانى عمر ٧٤ ساله‌ى ليست همچنان پويا و فعال بود تا اينكه، با "سينه پهلويى" ساده اين رشته‌ى نبوغ در ٣١ ژوئيه سال ١٨٨٦ از هم گسست و زندگى فرانتس لیست پایان یافت، اما نتایج زندگی پربار و تاثيرات عميقِ فرانتس ليست بر موسيقى و هنرِ دنيا همچنان ادامه دارد.
فرانتس لیست (۱۸۶۶-۱۸۱۱)
پيوست:
استاد بزرگ
فرانتس ليست از زمانى كه شروع به تدريس كرد همواره معلمى توانا و با دغدغه‌ بود. او در بيشتر موارد هزينه‌اى بابت آموزش دريافت نمى‌كرد و اين تا آنجا پيش رفت كه در اواخر عمر با این‌كه بزرگ‌ترين معلم پيانوى دوران خود بود؛ بابت آموزش هيچ هزينه‌اى دريافت نمى‌كرد و به هر كسى كه درخواست مى‌كرد نواختن پيانو را آموزش می‌داد. او در اواخر عمر، بين شاگردانش زندگى مى‌كرد و آنها بودند كه از فرانتس ليستِ بزرگ مراقبت مى‌كردند تا بتوانند مقدار كوچكى از زحماتى را كه اين معلم بزرگ برايشان كشيده بود؛ جبران كنند.
Franz Liszt - Les Preludes S97 - Vienna State Opera Orchestra, Hermann Scherchen
ولادمیر هورویتز پیانیست نامدار امریکایی، متولد روسیه بود، او بیشتر بخاطر تکنیک خارق العاده، استفاده عالی از رنگ آمیزی صوتی و نوازندگی هیجان انگیزش شناخته میشود. به اعتقاد بسیاری، او یکی از بزرگترین پیانیست های تمام دوران هاست.
 
 
اجرای قطعه تسلى خاطر از فرانتس ليست توسط: ولادمیر_هورویتز
آندره واتس
آندره واتس، پیانیستِ نامدار معاصر و استاد نوازندگی در دانشگاه ایندیانای امریکاست. وی که دورگه‌ی مجارستان-آفریقایی است، در سال ١٩٤٦ در شهر نورنبرگ آلمان متولد شد. واتس در طول زندگی هنری خود، با هنرمندان بزرگی همکاری داشته و موفق به کسب جوایز بسیاری شده است.
یکی از اتفاقات جالب توجه در دوران کاری André Watts، دعوت لئونارد برنشتاین از وی، برای پر کردن جای گلن گولد در ارکستر فیلارمونیک نیویورک، در سال ١٩٦٣ است. اجرای اتود* شماره ١٠ اثر فرانتس لیست، توسط آندره واتس.
*اتود به قطعاتی اطلاق می‌شود که به منظورِ تمرین نوازندگی و بالا بردن سطح تکنیکی نوازندگان ساخته می‌شود. گفتنی است که اتود‌هایی که توسط آهنگسازان بزرگ ساخته شده‌اند، علاوه بر این ویژگی، بسیار زیبا نیز هستند.
آندره واتس و لئونارد برنشتاین
آندره واتس در کودکی
اجرای اتود شماره ١٠ اثر فرانتس لیست توسط آندره واتس
 
 
والنتینا لیزیتسا
والنتینا لیزیتسا در سال ۱۹۷۳ در اوکراین متولد شد. او نوازنده ای کنسرواتوار دیده است و پیش از رسیدن به شهرت کنونی اش، از طریق اجرای رسیتال ها و شرکت در مسابقات نوازندگی متعدد، موفقیت هایی کسب کرده بود.
اما نقطه طلایی زندگی Valentina Lisitsa زمانی بود که مدیران تالار مشهور و با شکوه رویال آلبرت هال در لندن، پس از دیدن ویدئوهایی از اجراهای وی در شبکه های اجتماعی از جمله وبسایت یوتوب، از والنتینا برای اجرا و ضبط یک کنسرت، دعوت به عمل آوردند.
از آن زمان تا کنون، والنتینا آثار بسیاری از آهنگسازان نامدار جهان را در سرتاسر جهان اجرا کرده است و امروز در زمره ی پیانیست های مطرح دنیا قرار دارد.
در ادامه، قطعه ی رقص مرگ برای پیانو و ارکستر یکی از ساخته های نبوغ آمیز فرانتس لیست را با اجرای والنتینا لیزیتسا می بینیم.
 
 
ایوگنی کیسین پیانیست سرشناس روس-بریتانیایی است، وی در سال ١٩٧١ در مسکو متولد شد و از دوران طفولیت به عنوان کودکی نابغه شناخته شد و در سن ده سالگی با اجرای یکی از کنسرتوهای موتزارت پا به عرصه ی نوازندگی گذاشت.
او در دوران کاری خود با بسیاری از بزرگان موسیقی جهان همکاری داشته و موفق به دریافت جوایز بسیاری گردیده است. Evgeny Kissin بیشتر به دلیل اجراهای درخشانش از آثار آهنگسازان دوران رمانتیک از جمله فردریک شوپن و فرانتس لیست شناخته میشود.
 
 
کلودیو آراو به اعتقاد بسیاری یکی از بزرگترین پیانیست های قرن بیستم است. وی در سال ۱۹۰۳ در شهر چیلن کشور شیلی متولد شد. کلودیو کودکی نابغه بود و پیش از آموختنِ خواندن و نوشتن، نت خوانی را فرا گرفت. او در سن هشت سالگی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دولت شیلی شد و به آلمان سفر کرد و در کنسرواتوار استرن در شهر برلین، شاگرد مارتین کراوس که نواختن پیانو را از شخص فرانتس لیست فرا گرفته بود، شد.
او در طول دوران حرفه ای پربار خود، علاوه بر کنسرتهای موفق فراوان، با بسیاری از بزرگان موسیقی جهان همکاری داشته و موفق به دریافت جوایز متعددی گردیده است.
پس از انجام یک عمل جراحی ناموفق، Claudio Arrau در سال ۱۹۹۱ در کشور اتریش چشم از جهان فروبست.
در ادامه‌فایل صوتی قطعه ی بازی های آب در شهرِ شرقی اثر فرانتس لیست را با اجرای Gyorgy Cziffra می شنویم.
پایانِ پرونده "فرانتس لیست" پیانیست، کشیش، عاشق! (۱۸۱۱ - ۱۸۸۶)
سردبير اين پرونده: حسین جندقی
با همكارى اميرحسين نوروزى و حميد صالحى
تهیه شده در گروه هنری فیل