بک گراند پارالاکس

پرونده‌ی ماسایُِشی فوجیتا

shakhes5
پرونده‌ی جان فیلد
۱۰ تیر , ۱۳۹۶
shakhes3
پرونده‌ی نیلز پیتر مولوار
۱۰ تیر , ۱۳۹۶
 

ماسایُشی فوجیتا


روحٍ جنگلٍ شرقی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ماسایُشی فوجیتا، ویبرافونیست و آهنگ‌ساز ژاپنی است که در برلین زندگی می‌کند. ماسایُشی از کودکی، نواختن درامز را یاد گرفت و در گروه‌های مختلفی در ژاپن، درامز زد. اما از آن‌جا که به ساختن آهنگ‌های شخصی‌اش علاقه‌داشت تصمیم گرفت سازش را تغییر دهد و همچنین تئوری موسیقی کلاسیک یاد بگیرد. او کم‌کم با فراگیری شیوه‌های سنتی و کلاسیک نواختنِ ویبرافون و همچنین شیوه‌های نوین آهنگ‌سازی و تئوری موسیقی مدرن توانست به سبکِ شخصی خودش دست پیدا کند. و همچنین توانست قابلیت‌هایی جدید در نواختن این ساز پیدا کند.
ویبرافون چیست؟
ویبرافون سازی است از خانواده ی پِرکاشن (کوبه‌ای) و در زیرشاخه‌ی خود صداهای ضربه‌ای طبقه‌بندی می‌شود. این ساز از قطعاتی مستطیل شکل تشکیل شده، که در زیر هرکدام لوله‌ای ارتعاشی وجود دارد و صدای آن‌ها توسط موتوری الکتریکی تقویت می‌گردد. این ساز به‌وسیله‌ی مضراب‌هایی با سرِ گِرد نواخته می‌شود.
ماسایُشی فوجیتا در سال ٢٠٠٩ در برلین با آهنگسازِ الکترونیکِ آلمانی، یان یِلینِک (Jan Jelinek) آشنا شد. آن‌دو باهم، دست به تجربیات گوناگونی در زمینه‌ی نوشتن موسیقی و بداهه نوازی در موسیقی الکترونیک زدند و در سال ٢٠١٠ نخستین آلبوم مشترک خود را منتشر کردند. همکاری آن‌دو تابه امروز ادامه دارد.
ماسایُشی گاهی با تغییر در جنس قطعاتِ ویبرافون خود،که معمولا از جنس آلومینیوم هستند؛ به صدا‌دهی خاصی می‌رسد. و گاهی با گذاشتن پلاستیک یا اشیاء دیگر روی قطعه‌های ویبرافونش، صدایی نویز دار یا خفه یا عجیب می‌سازد.
طرحِ جلدِ آلبومِ داستان‌ها اثرِ ماسایُشی فوجیتا
ماسایُشی با کمک گرفتن از موسیقی الکترونیک، فضایِ اتمُسفریک خاصی می‌سازد. فضایی که بسیار مبتنی بر سکوت است و تصویر‌های مختلفی را در ذهن تداعی می‌کند. تصویر‌هایی مه‌آلود از طبیعت و چشم‌انداز‌هایی داستان‌گو و عمیق.
ماسایُشی خودرا عمیقا تحت تاثیر خاطراتِ کودکی‌اش از ژاپن می‌داند. از طبیعت ویژه‌ی آن‌جا و از باور عمیقِ مردم نسبت به روحِ نهفته در هرچیز که در طبیعت وجود دارد. همچنین او اعتقاد دارد، می‌توان به وسیله‌ی تصویر‌های خیال‌انگیزی که موسیقی به انسان می‌دهد، به روحِ آهنگساز نزدیک شد و تا حدی ذهن او را فهم کرد.
پیوست: پروژه‌ی موسیقی الکترونیکِ ماسایوشی فوجیتا و گای اندروز به نام Needle Six که در سال 2015 به تهیه کنندگی BBC و به صورت بداهه اجرا شد.
پایانِ پرونده "ماسایشی فوجیتا" روحِ جنگلِ شرقی
سردبير اين پرونده: حمید صالحی
با همكارى اميرحسين نوروزى و حسین جندقی
تهیه شده در گروه هنری فیل