بک گراند پارالاکس

پرونده‌ی نیکولو پاگانینی

WEB
دیمیتری شوستاکوویچ – زندگی و آثار
۱۶ فروردین , ۱۳۹۶
Untitled-1
پرونده‌ی فرانتس لیست
۲۱ اسفند , ۱۳۹۵
 

نیکولو پاگانینی


قراردادى با شيطان

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نیکولو پاگانینی نوازنده و آهنگساز بزرگ، در ۲۷ اکتبر ۱۷۸۲ در شهر جنوایِ ایتالیا بدنیا آمد. نخستین درس‌های موسیقی‌اش را پیش از ٦ سالگی نزد پدرش فرا‌گرفت. او ابتدا با ساز ماندولین شروع به نوازندگی کرد و پس از حدود ۲ سال شروع به یادگیریِ ویولن کرد. نیکولو اولین اجرای عمومی خودش را در ۸ سالگی انجام داد و در همین سن، اولین سونات خودش را هم ساخت. در سال ۱۷۹۵ به شهر پارما رفت تا به مطالعه و ادامه یادگیری موسیقی بپردازد، اما معلم‌های آنجا به او گفتند که چیزی بیش از خودش برای آموزش دادن به او ندارند.
پس از آن نیکولو تصمیم گرفت به‌شکل خودآموز موسیقی را ادامه دهد. او تمریناتی را می‌نوشت و گاهی تا ۱۵ ساعت در روز به تمرین می‌پرداخت. در سال ۱۷۹۷ اولین تورِ کنسرت‌هایش را برگزار کرد که برایش موفقیت‌های بسیاری به‌همراه داشت. در سال ۱۸۰۹ به عنوان یک سولیست غیروابسته شروع به اجرای آثار خودش در سرتاسر ایتالیا کرد.
در اوایل سال ۱۸۲۸ نیکولو پاگانینی از شهر وین یک تور موسیقیایی دورِ اروپا را شروع می‌کند و در سال ۱۸۳۴ در پاریس آن‌ را به پایان می‌رساند. گفته شده اجرایِ او از بخش‌های احساسی موسیقی آن‌قدر لطیف و تاثیرگذار بود که بارها پیش می‌آمد که شنونده‌هایش به گریه بیفتند و در عین حال انقدر با صلابت می‌نواخت که یکی از تماشاچی‌هایش بعدها اظهار کرد تا چند روز پس از اجرای او مشکل روحی پیدا کرده و به چشم خودش شیطان را درحالی‌که به پاگانینی کمک می‌کرده دیده است!
*سولیست: به نوازنده‌ای که به تنهایی روی صحنه به اجرای موسیقی بپردازد و یا اجرایِ ملودیِ اصلی را در ارکستر به عهده بگیرد؛ سولیست یا تکنواز می‌گویند.
*يوزف هايدن موسيقيدان برجسته نيز حدود ٣٠ سال رهبرىِ اركسترِ خاندان استرهاتسى را بر‌عهده داشت.
ویولن گوارنریِ پاگانینی هم اکنون در موزه ای در شهر جنوای ایتالیا نگهداری میشود.
او از کنسرت‌هایش مقدار زیادی پول بدست می‌آورد اما با بی قیدی‌ای که در زندگیِ شخصیش داشت آنها را در قمار می‌باخت و این قمار تا جایی ادامه پیدا کرد که ویولن خود را نیز باخت و ناچار شد از یک تاجر برای کنسرت بعدی خود ویولنی قرض بگیرد. این تاجر پس از اجرای کنسرت، ویولن را به او هدیه کرد. این ساز یک ویولن گوآرنری* بود.
پاگانینی تعداد زیادی موسیقی ساخت که نواختن آنها برای نوازنده‌های ویولون و سازهایِ دیگر، بسیار سخت و چالش برانگیز بود. این مسئله به این تصور که پاگانینی با شیطان وارد دادوستد شده دامن می‌زد.
آهنگسازی او شامل ۲۴ کاپریس برای ویولن سولو، چندین سونات برای ویولن و گیتار، چندین کنسرتوی ویولن و کوارتت هایی برای ویولن، ویولا، ویولون‌سل و گیتار می‌شود.
*گوآرنری: نامِ خانواده‌ی ویولن سازِ مشهورِ ایتالیا است. سازهای گوآرنری در کنار سازهای خانواده‌ی استرادیواری ازمشهورترین و گران ترین ویولن‌های دنیا هستند.
در کتاب خلاقیت و بیماری نوشته‌ی فلیپ سندبلوم گفته شده تعداد معدودی از نابغه‌های تاریخ دچار نارسائی‌هایی بودند که برای آن‌ها خوش شانسی محسوب می‌شده اما برای انسان های عادی به هیچ وجه. نیکولو پاگانینی هم از زمره‌ی همین نوابغ بود. مفاصل دست او انعطاف‌پذیری غیرعادی‌ای داشت و باعث می‌شد که توانایی اجرای تکنیک‌های خاصی را پیدا کند. مُچ دستِ او به قدری انعطاف پذیر و نرم بود که می‌توانست به راحتی در تمامی جهت‌ها بچرخد و اندازه‌ی دستان او به قدری بوده که می‌توانسته بدون اینکه دستانش را جابه‌جا کند، در ۳ پوزیسیون اول ویولن بنوازد.
در نواختن، پاگانینی از اجرای حرکات و تکنیک‌های غیر متعارف لذت می‌برد. برای مثال یکی از سیم‌های ویولن را نیم پرده بالاتر یا پایین‌تر کوک می‌کرده و یا اینکه قسمت زیادی از یک قطعه را تنها روی یک سیم می‌نواخته است. نیکولو از طریق این تکنیک‌ها شنونده را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌داد.
 
 
سردیسِ نیکولو پاگانینی (دیوید دِآنگرز)
در سال ۱۸۲۵ تنها پسر نیکولو متولد شد. پاگانینی تا آخر عمر، علاقه و توجه خاصی به این پسر نشان می‌دهد و از او مراقبت می‌کند. پاگانینی را به عنوان قماربازی حرفه‌ای می‌شناختند، در سال ۱۸۳۸ او تلاشی ناموفق برای تاسیس قمارخانه‌ای در شهر پاریس داشت. او در همان سال به شهر نیس فرانسه مهاجرت می‌کند و باقی عمر خود را در آنجا سپری می‌کند و در سال ۱۸۴۰ از دنیا می‌رود.
پيوست:
قطعاتِ ساخته ى پاگانينى قابليتِ اجرا روى سازهاى ديگر را دارند و با تنظيم* براى سازهاى ديگر، پاگانينى نوازندگان آن سازها را نيز به چالش كشيد. كاپريس ٢٤ كه از شناخته شده ترين آثار اوست، براى ويولن ساخته شده اما اجراى آن روى سازهاى ديگر از قبيلِ گيتار كلاسيك بسيار متداول است.
*تنظیم در موسیقی به معنای باز آفرینی یک قطعه ی از پیش ساخته شده، به منظور اجرای آن با سازبندی متفاوت، و یا ایجاد تغییر در ساختمان ملودیک، هارمونیک و یا فرمال آن می باشد.
پایانِ پرونده "نیکولو پاگانینی" قراردادى با شيطان
سردبير اين پرونده: حسین جندقی
با همكارى اميرحسين نوروزى و حميد صالحى
تهیه شده در گروه هنری فیل