بک گراند پارالاکس

پرونده‌ی فرانسیسکو تارگا

Untitled-1
پرونده‌ی فرانتس لیست
۲۱ اسفند , ۱۳۹۵
part Index
پرونده‌ی آروو پارت
۷ اسفند , ۱۳۹۵
 

پرونده ی فرانسیسکو دِآسیس تارگا

اسطوره ای فراموش نشدنی

Fransico Tarrega

 
 
فرانسیسکو تارگا آهنگسازی اسپانیایی و نوازنده ی چیره دست گیتار کلاسیک بین سالهای ١٨٥٢ تا ١٩٠٩، در دوره ی رمانتیک زندگی می کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فرانسیسکو تارگا در سال ١٨٥٢ در شهر ویارئال اسپانیا به دنیا آمد.
پدرش نوازنده ی گیتار سبک فلامنکو بود.
فرانسیسکو در کودکی از پرستار خود فرار می کند و در کانال آبی سقوط می کند که باعث آسیب دیدگی چشمانش می شود، پدرش با این تفکر که، اگر فرانسیسکو بینائیش را از دست داد بتواند از راه موسیقی امرا معاش کند، او را به کلاس موسیقی می برد.
٢ تن از اولین معلم های تارگا نابینا بودند!
- Eugeni Ruiz
- Manuel Gonzalez
جولیان آرکاس در سال ١٨٦٢ هنگامی که فرانسیسکو ١٠ ساله بود، صدای نوازندگی او را می شنود و به امید اینکه فرانسیسکو درس موسیقی بخواند، او را با خود به بارسلونا می برد. تارگا به اِصرار پدر، مجبور به فراگیری پیانو می شود، ولی خیلی زود از جولیان آرکاس و پیانو فرار می کند و برای امرار معاش در کافه های بارسلونا مشغول نوازندگی گیتار کلاسیک می شود...
 
زنگ معروف کمپانی نوکیا از این قطعه ی زیبای فرانسیسکو تارگا گرفته شده است.
قطعه ی Gran vals از تارگا با اجرای زیبای آنیکا هاشروتر
 
فرانسیسکو تارگا در سال ۱۸۷۴ وارد کنسرواتوار مادرید شد.
در همان سال، از اسپانسر خود گیتاری ساخته ی تورس هدیه گرفت که ویژگی های صوتی این ساز در شنوایی و نوازندگی او تاثیر زیادی گذاشت. او در ۱۸ سالگی تدریس موسیقی را آغاز کرد.
- Emilio Pujol
- Miguel Llobet
- Daniel Fortea
سه تن از نامدارترین شاگردان او هستند. تارگا در سفری که به لندن برای اجرای کنسرت داشت، از حال و هوای این شهر خوشش نیامد، او در همین حال و هوای غمگین بود که آهنگ لاگریما را ساخت، پس از نقل مکان به بارسلونا در کنار دوستان خود مانند، آیزاک آلبنیز، انریکه گرانادوز و پابلو کاسالز... به آهنگسازی و تنظیم قطعاتی برای گیتار ادامه داد. فرانسیسکو سه فرزند به نام های پاکیتو (فرانسیسکو)، ماریا رزاتیا (ماریا رزالیا) یا ماریتا و کنسپسیون داشت که اسم آنها روی بعضی قطعات ساخته ی او قرار گرفتند و در ادامه خواهید شنید.
تارگا به شهر گرانادا رفت. جایی که تم اصلی آهنگ خاطرات الحمبرا در ذهنش متولد شد و در بازگشت به بارسلونا آنرا پرورش داد و نوشت. این قطعه‌ی موسیقی، یکی از مشهورترین قطعات ساخته شده برای گیتار کلاسیک است.
او بین سال های 1880 تا 1903 کنسرت‌هایش را فقط به اسپانیا محدود کرد. در سال 1900 از شهر الجزیره (پایتخت کشور الجزایر) دیدن کرد. در آنجا، ریتم های تکرار شونده‌ی عربی را روی طبل های سنتی شنید و آهنگ دانزا مورا را با الهام از آنها ساخت.
فرانسیسکو تارگا در حدود سال 1902 صدایی خاص را با استفاده از ضربه‌ی بدون ناخن، روی گیتار اجرا کرد که بعد‌ها یکی از مشخصه‌های نوازندگان مکتب تارگا شد. در اواخر عمر نیمی از بدن تارگا، برای مدتی فلج شد. اگرچه دوباره توانست به صحنه های کنسرت برگردد، اما هیچگاه کاملا بهبود پیدا نکرد!
فرانسیسکو دِآسیس تارگا آخرین اثر خود را به نام اُرموس در دوم دسامبر سال 1909 تکمیل کرد و 13 روز بعد، در 57 سالگی چشم از جهان فروبست. تارگا با ساختن بیش از 78 قطعه موسیقی و تنظیم 120 اثر برای گیتار کلاسیک، خدمت بزرگی به این ساز و شهرت آن کرد.
امروز آثار او از شهرت جهانی برخوردارند و مرتبا اجرا می‌شوند.
پیوست:
قطعه‌ی موسیقی Gran Jota به معنای ذره‌ی عظیم ساخته‌ی فرانسیسکو تارگا یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین قطعاتی است که تا بحال برای گیتار کلاسیک نوشته شده است. تارگا در این قطعه از تکنیک‌های گیتار کلاسیک بیشترین بهره را برای زیبایی بخشیدن به ملودی‌ها و هارمونی کلی آهنگ برده است. این آهنگ جزو نادر قطعه های ساخته شده برای گیتار کلاسیک می‌باشد که بخاطر ساختار تکنیکی آن کمتر برای سازهای دیگر تنظیم شده است؛ که این خود نشان دهنده‌ی آشنایی هر‌چه بیشتر تارگا با ساز گیتار می‌باشد.
پایان پرونده ی فرانسیسکو دآسیس تارگا
سردبير اين پرونده: حسين جندقی
با همكارى امیرحسین نوروزی و حميد صالحى
تهیه شده در گروه هنری فیل